על כלבים ואנשים

שתפו

לא סתם כלבים נחשבים לידידו הטוב של האדם. נכון שכיף להיות בעלים של כלב, תמיד נחמד שחוזרים לבית ומישהו מאוד שמח לראות אותך, וכלבים ידועים בכך שיש להם יכולת מנחמת בשעות משבר. את כל היכולות האלו ניתבו לעזרה לאנשים עם צרכים מיוחדים בכלבנות טיפולית.

כלבנות טיפולית כוללת אינטראקציות שמערבות רגשות רבים וכוללים חיבה, אמון, אהבה, ועוד הרבה מאוד רגשות ואינטראקציות שמייצרים יכולת לתרגל מערכת יחסים, הבעת רגש, ויכולת אמפתית וטיפולית של אנשים עם צרכים מיוחדים, שזקוקים לתרגול הזה כדי להתפתח חברתית.

כלבנות טיפולית כוללת בין היתר מפגש עם הצורך האנושי ב "הזנה ריגשית", צורך שאם אינו מתמלא יכול לייצר דיכאון, חרדות והידרדרות כללית בבריאות. האפשר לתת בחזרה לכלב – אהבה וחיבה, היא הזדמנות נהדרת לאפשר לאדם להתנהג בצורה אנושית וטבעית של דאגה ונתינה, ולאנשים מיוחדים לא תמיד יש מקומות לבטא את ההתנהגות הזאת. היכולת לתעל את הצורך בנתינה, אצל אנשים שחווים בעיקר קבלה הוא חשוב לבטחון העצמי שלהם, לתחושת המסוגלות שלהם ומוביל לבריאות נפשית ופיזית משופרת.

מהות הטיפול בכלבנות הוא מרחב טיפולי של אהבה וחיבה, ללא תנאי וללא שיפוט. הכלב אינו רואה מולו אדם בעל צרכים מיוחדים, הוא לא חש בשוני של האדם המטפל בו, ואוהב אותו ללא תנאי, ומעניק לו גם אהבה, וגם את המקום שבו האדם המיוחד יכול להעניק אהבה ללא מעצורים וחשש.

האפשרות להגיע למערכת יחסים בריאה ואינטימית עם הכלב, הופכת אותו לגורם מרכזי בסיוע ושיקום בני אדם. הטיפול כולל גם יצירת מחויבות הדדית, והכלב משמש כשותף חינוכי וטיפולי שבעזרתו ניתן להגיע למקומות מאוד עמוקים וקשים שבמקים אחרים אפילו מטפלים מוסמכים לא מצליחים להגיע אליהם.

הכלבנות הטיפולית מעניקה כלים וכישורים חברתיים שונים, שניתן לתרגל באופן פשוט יותר עם כלב מאשר עם אדם, פיתוח תקשורת, שליטה בכעסים, הגברת דימוי עצמי, שיתוף פעולה, גילוי אמפתיה ועוד. ובתור בונוס לומדים גם לטפל ולהכיר את עולם הכלבים.

הקרבה והטיפול בכלב תורם לעיצוב אופי ואישיותו של האדם, והופכת אותו ממטופל למטפל וממקבל לנותן.

הכותבת – דור רכטמן , מדריכה בכלבנות טיפולית באוכלוסיה עם מוגבלויות שונות. דור מדריכה את חוג הכלבנות ואילוף כלבים שנפתח החודש ב"בית של רונית" ובו מתקיימת פעילות של אילוף מעצים, למידת פקודות אילוף, טריקים, מסלול מכשולים ועוד. הפעילות מתבצעת עם כלבי בורדר קולי.

לרישום לחוג – 09-7442376

מאמרים נוספים

אנשים עם מוגבלות ומלחמת חרבות ברזל