סיכום ההרצאה להורים של יהודית קדם פרידמן – שינויים בחוק האפוטרופסות

שתפו

השינויים שנעשו בחקיקה ובבתי המשפט בנושא האפוטרופסות מייצרים כמה אופציות מלבד אפוטרופסות מלאה לאדם עם צרכים מיוחדים –

  • אפוטרופסות תפורה
  • ייפוי כח מתמשך
  • ותומך החלטה

מה זה תומך בקבלת החלטות ?

הפתרון היחסית חדש הזה מאפשר לאנשים המיוחדים לקבל החלטות על החיים שלהם, אבל יש אדם נוסף, שיש לו מעמד משפטי מול הצד השני והוא יכול להתערב ב"דיון".

הבחירה בתומך החלטה מייצרת מידתיות ואינה גורפת כמו האפוטרופסות, מייצרת שיתוף של האדם המיוחד בהחלטות על חייו, ונותן לו את האופציה לקבל החלטה לבד בסייג של פגיעה בו.

למי אפשר למנות תומך?

למי שהוא בגיר, חי בישראל, יכול לקבל החלטות עם תמיכה, יכול לבטא רצונות, מסכים שימונה לו תומך ולא תחת אפוטרופוס או ייפוי כח מתמשך

מי יכול להיות תומך –

אדם בגיר, שהאדם המיוחד מסכים למינויו, שאין לו ניגוד עניינים והוא לא אפוטרופוס מקצועי או עובד תאגיד האפוטרופסות, וכמובן שמסכים להתמנות לתקופה ממושכת

גם המתנדבים וגם התומכים המקצועיים צריכים לעבור הכשרה מוקדמת לנושא, והוא ממונה ל 3 חודשים על תנאי.

אז מה יכול תומך החלטה לעשות?

קודם כל הוא פועל רק בהסכמת האדם המיוחד, ותחת ההסכמה הזאת הוא יכול לפנות לגורמים שונים כדי לקבל מידע, לתווך לגורמים אחרים את הבקשות של האדם המיוחד, לבצע פעולות, כולל משפטיות, אם הוגדר כך מראש בבית המשפט, להיות נוכח בפגישות ועוד. גם תומך החלטה, כמו אפוטרופוס אפשר לתחום לנושאים מסויימים כמו כספים, נושאים רפואיים ועניינים אישיים.

אם החלטתם שזו הדרך שלכם, צריך לפנות לבית המשפט לענייני משפחה ולבקש הליך למינוי תומך החלטה. עדיין, יש רשימת פעולות כמו תרומות, פעולות בקופות גמל, ערבות ועוד, שחובה לפנות לבית המשפט ולקבל עליהן אישור, ובנוסף יש החלטות שתומך החלטה לא יכול לעשות כמו מסירת ילד לאימוץ, השתתפות בבחירות, עריכת צוואה ועוד.

אחרי מתן הצו על ידי בית המשפט עורכים מפגש בין תומך ההחלטה למקבל ההחלטות יחד עם נציגי האפוטרופוס הכללי, ומשם יש לקבוע פגישות סדירות בין תומך ההחלטה ומקבל ההחלטות, ולאפוטרופוס הראשי יש גם דרך לפקח ולבקש מידע לגבי ההתנהלות, ובנוסף לתת להם ייעוץ במידת הצורך, וכן אפשר להגיש להם תלונה בנוגע לתפקידו של תומך ההחלטה.

המינוי יכול להתבטל אם הבן או הבת לא מעוניינים שהתומך ימשיך בתפקידו, אם הוא לא מבצע את תפקידו כראוי, או אם מצבם של הבן או הבת השתפר, או החמיר, ואם התומך עצמו התפטר מתפקידו.

צריך לזכור – תומך החלטות מכבד ומעצים את הבן/ בת הבוגרים, ונותן להם הגנה ועצמאות במידה .

אתם כהורים מבולבלים לפכמעים לגבי מה מתאים לילדים המיוחדים שלכם. במקרה כזה כדאי לשוחח עם איש מקצוע שיכול לעזור לקבל את ההחלטה המתאימה לכם ולילדים שלכם באופן אישי.

יהודית קדם פרידמן  M.S.W

מנהלת מרכז שיא ומומחית למתן חוות דעת לבית משפט בנושאי: שיקום ודרכי טיפול.

מאמרים נוספים

אנשים עם מוגבלות ומלחמת חרבות ברזל