על אוטיזם ופוסט טראומה

שתפו

מחקר שנערך בימים אלו בבר אילן, וכבר מראה ממצאים מעניינים, קושר בין שני עולמות שעד היום כמעט ולא נחקרו יחד באופן מפתיע – אוטיזם ופוסט טראומה.

את המחקר יזמו ועורכים שני חוקרים – פרופ' עפר גולן, פסיכולוג קליני וחוקר אוטיזם, ופרופ' דני חורש, מחוקרי הטראומה המובילים בארץ. הרעיון למחקר נבע מכך שפרופ' גולן זיהה אצל מטופליו מאפיינים של סימפטומים המזכירים פוסט טראומה כמו מחשבות חודרניות המתבטאות בפלאשבקים מהחוויה הטראומתית, המשתלטת על המחשבה ופוגעת בשגרה, בשינה, מצב של עוררות יתר ודריכות, קושי בריכוז הימנעות מסיטואציות ועוד.

להפתעת החוקרים, התברר שהקשר בין שתי התסמונות לא נחקר. ברוב המקרים מחקר בתחום פוסט טראומה הוא על אירועים של סכנת מוות או פגיעה פיזית כמו מלחמות, טרור, פגיעות מיניות, אסונות טבע וכו', ורק בשנים האחרונות התחיל המחקר להתייחס לאירועים חברתיים כמו למשל אובדן הריון כאירוע שיכול לעורר פוסט טראומה. אצל המטופלים האוטיסטים, היה נראה שמדובר באירועים אפילו יותר "פשוטים" כמו בריונות, או דיבור פוגע, דברים שלא היו נראים לנו כטראומה, אבל בגלל שכל מה שאנחנו יודעים על פוסט טראומה מגיע ממחקר של אוכלוסיות נורמטיביות (נוירוטיפיקליות), יכול להיות שהנראות של פוסט טראומה נראית אחרת באוכלוסיות אחרות.

בתחילת המחקר חיפשו החוקרים נקודות השקה בין פוסט טראומה לאוטיזם ומצאו כמה:

  • רומינציה – מחשבות חוזרות ונשנות
  • קשיים בוויסות חושי ורגשי
  • כעס ואגרסיה
  • הבנה חברתית לקויה

נקודות ההשקה האלו בין שתי התסמונות, מסמנות שהאוכלוסייה האוטיסטית פגיעה יותר לפוסט טראומה, בגלל שכבר יש לה סממנים דומים שנובעים מהאוטיזם.

השלב הראשון של המחקר הקליני כלל בדיקה של אנשים שאינם מוגדרים על פי האבחנה כאוטיסטים, אלא נחשבים חלק מהאוכלוסייה הכללית אבל שיש להם תכונות שקשורות לאוטיזם. הממצאים הראו כי ככל שיש לאדם יותר "תכונות של אוטיזם", כך יש לו גם יותר סימפטומים של פוסט טראומה. בעיקר ראו קשר חזק בין סימפטומים של פוסט טראומה וקשיי תקשורת.

עוד ממצא מעניין היה שהקשר בין סימפטומים פוסט טראומתיים ותכונות אוטיסטיות היה חזק יותר אצל נשים מאשר אצל גברים.

בשלב השני של המחקר, עברו לבדוק את הקשר עם אוכלוסייה מאובחנת על הרצף האוטיסטי. 32% מהאוטיסטים שנבדקו אובחנו עם פוסט טראומה, בעוד שבקבוצת הביקורת של האוכלוסייה הכללית רק 4% ענו על הקריטריונים. הטריגרים של האוטיסטים היו שונים מאלו של האוכלוסייה הכללית והיו חברתיים יותר ופחות קלסיים.

הסיבות לקשר הזה בין אוטיזם לפוסט טראומה עדיין לא נבדק, אבל השערות החוקרים הם שמדובר בשילוב של הרגישות החושית שגורמת לכך שאירועים משאירים חותם קשה יותר בנפש של האדם האוטיסט, לכך שיש להם הבנה חברתית לקויה שמזמנת להם יותר מפגשים טראומתיים, וגם היחס של החברה אליהם שאינו רגיל ומספק להם יותר מקרים שבהם קיים פוטנציאל לחוויה טראומתית. אבל אוטיסטים לא רק רגישים יותר ופגיעים יותר לפוסט טראומה, על פי המחקר השילוב בין אוטיזם לפוסט טראומה יוצר אצלם גם פוסט טראומה קשה יותר מאשר אצל אנשים באוכלוסייה הכללית.

המחקר עדיין ממשיך, ומנסה עכשיו לבדוק מהם המנגנונים שמקשרים בין אוטיזם ופוסט טראומה והאם טיפול בהם יכול להוריד את הפגיעות של אדם אוטיסט לפוסט טראומה מאירועים שהוא עובר, וגם לנסות ולמצוא את הדרכים לטפל באוטיסטים שסובלים מפוסט טראומה ולהפחית את ההשפעה שלה על חיי היום יום שלהם.

האבחנה בין אוטיזם ואיך הוא משפיע על התנהגות ותחושות של האדם, לבין מצב של פוסט טראומה הוא חשוב גם כדי שאפשר יהיה לטפל בפוסט טראומה ולהפחית את ההשפעה שלה, אבל גם כדי שאנחנו כחברה נדע לקחת אחריות על מה נובע ממצב נוירולוגי ומה נובע מיחס החברה והמשקעים שהיא משאירה אצל אנשים שונים בחברה.

לקריאה נוספת במחקרים שנעשו:

https://psycnet.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2Ftra0000298

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0010440X18301895?via%3Dihub

https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1362361320912143

https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/13623613211035240?journalCode=auta

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0010440X18301895?via%3Dihub

 

 

מאמרים נוספים

אנשים עם מוגבלות ומלחמת חרבות ברזל