על נטורופתיה והמטבחון – בריאות בבישול

שתפו

לדעת להכין לעצמך אוכל, היא מיומנות בסיסית למי שרוצה לחיות חיים עצמאיים. נכון, תמיד נחמד להתפנק קצת על אוכל של אמא, אבל עדיין, אם אתה רוצה לעזוב את הבית ולהיות עצמאי, אתה צריך לדעת איך להתמודד גם עם המטבח. זאת אחת הסיבות שחוג המטבחון שלנו הוא חלק ממסלול העצמאות של הבית של רונית, ואחד החוגים הפעילים במרכז.

בשבוע האחרון קיבל החוג תוספת לכוכי הנהדרת המנהלת את המטבחון – את ד"ר ורדה בירן, מורה לביולוגיה בעברה ונטורופתית בהווה, שנותנת לחברים ידע על האוכל כאלמנט לריפוי ועל העקרונות של תזונה נכונה ובריאה, עם דגש על תזונה שיכולה לעזור לאנשים מיוחדים.

ניצלנו את ההזדמנות לשאול את ורדה כמה שאלות על תזונה נטורופתית ולקבל כמה טיפים לאכילה בריאה.

ה זה נטורופתיה?

נטורופתיה היא בעצם ריפוי טבעי. כולם מכירים מה זה רופא או אחות שאליהם אתה פונה כשאתה לא מרגיש טוב. פה מדובר בריפוי טבעי בעזרת תזונה, צמחי מרפא, תוספים, מדיטציה, כושר גופני וכו'. כל אלה מהווים דרך לריפוי טבעי של הרבה בעיות שכולנו נתקלים בהן ביום יום, ויש בהם גם אלמנט של מניעה. אם אוכלים על פי העקרונות של התזונה הטבעית, אפשר להגיע למצב שבו מנענו בעצם בעיה בריאותית.

איך משתלבת הנטורופתיה עם חוג המטבחון?

אנחנו עושים את זה באופן אינטראקטיבי. אני מסבירה להם על עקרונות של תזונה, ונותנת להם לשאול אותי שאלות, ויחד אנחנו מוצאים את הפתרונות. אני ממליצה להם על רכיבי מזון שנכונים למצבים שהם מעלים, נותנת להם עצות איך לשמור על הבריאות שלהם דרך התזונה, והם מעלים אתגרים שהם רואים. כשהפעילות תחזור למרכז עצמו, הם יתנסו במתכונים שאני נותנת להם עכשיו, וככה הם יקבלו גם את יכולות הבישול, היכולת להכין לעצמם אוכל, וגם את עקרונות התזונה הבריאה שתעזור להם לשמור על בריאותם.

למה צריך לשים לב בתזונה של אנשים מיוחדים?

אחת הבעיות שאני רואה הרבה  אצל אנשים מיוחדים היא עודף משקל. אני נתקלת הרבה באנשים מיוחדים שכל הזמן אוכלים ג'אנק פוד וחטיפים, ויש לזה פתרון. אפשר למצוא תחליפים בריאים, גם לאנשים שאוהבים לאכול מתוק למשל. במקום לאכול ממתקים מלאים בסוכר, אפשר להכין ממתק ביתי שבנוי על תמרים, חמאת בוטנים שומשום ולימון, ואז לפחות כשבא לך משהו מתוק, אתה מרוויח איתו גם בריאות, ופחות כמויות גדולות של סוכר.

בכלל, אכילה של כמויות גדולות של סוכר ושומן היא ממש אסון לאנשים עם צרכים מיוחדים, היא מקשה להם מאוד על התפקוד, מוציאה אותם מריכוז ואיזון.

הרעיון בלהכניס אלמנטים של נטורופתיה לחוג בישול היא שלא רק ילמדו בישול, אלא גם איזון. להבין גם את הכוח שיש לאוכל נכון ובריא, את החיבור בין המזון שאנחנו אוכלים לכל יתר האלמנטים של הגוף והנפש שלנו. למשל דיברנו במפגש האחרון על רגשות ואוכל. אם אנחנו עצובים או קצת פוחדים אז הכי טוב לאכול דברים כתומים שעוזרים להרגעה. נתתי להם מתכון למרק כתום ואמרתי להם מה להכניס, וזה משהו שהם יכולים לנסות בבית. דיברנו על כך שלפעמים יש כאבי בטן. אז הם מבינים כמובן שכשכואבת הבטן לא כדאי לאכול המבורגר עם צ'יפס, אבל אמרתי להם שאפשר לעשות כל מיני חליטות צמחים שיכולות לעזור להם כמו קמומיל, מרווה, או גרניום לימוני.

דיברנו גם על מה לאכול כשכואבת הבטן, וכשמישהי אמרה אורז, הסברתי להם למה עדיף לאכול אורז מלא ולא אורז לבן, וככה הם לאט לאט ילמדו את העקרונות לגבי חומרי הגלם הנכונים, ומה כדאי מתי ואיך, וגם יקבלו מתכונים שיוכלו להכין לעצמם אוכל בריא יותר.

יש דגשים מיוחדים בתזונה לאנשים עם צרכים מיוחדים?

אנשים עם צרכים מיוחדים לפעמים נמצאים תחת טיפול תרופתי, או עם כל מיני בעיות בריאות שגורמות להם לחשקים ולכך שקשה להם להתמודד עם דחפים, ואז הם פונים לג'אנק פוד וחטיפים, שרק מחמירים את המצב וגורמים להם למצבי רוח קיצוניים, לעצבנות, לחרדות ופחדים. לכן, חשוב מאוד שישמרו על תזונה מאוזנת, כך שתעזור להם גם בפן הריגשי והנפשי שלהם. אחד הדברים שאני אומרת להם למשל, זה לאכול יותר אגוזים ושקדים, שיש בהם ויטמינים ומינרלים חשובים שיכולים לעזור להם לזיכרון ולריכוז. לא יותר מדי כדי לא לעלות במשקל, אבל זה למשל מצרך מאוד טוב בשביל לעזור לתפקוד היום יומי.

אי  אפשר לצפות מהם שיעצרו דחפים, חלק מהדחפים האלו זה משהו שלא בשליטתם, אבל אפשר לנתב אותם ולחזק אותם ברגעים של רצון וחשקים לקחת משהו בריא יותר, שיוכלו לתכנן את האכילה שלהם ואת התפעול של האוכל באופן בריא ומאוזן יותר.

אחד הדברים שאני מלמדת זה להסתכל על מה מכיל המזון שהם קונים, ואם במקומות הראשונים נמצאים סוכר או שומן רווי זה משהו שלא קונים.

וורדה גם נותנת לנו כמה טיפים חשובים ליום יום של כל אחד מאיתנו:

  • לא להגיע לרעב, לאכול כל 3 שעות אפילו משהו קטן – אם מגיעים רעבים מדי לא יודעים מתי להפסיק לאכול, ואוכלים יותר ממה שצריכים
  • צריך להיות חלבון בכל ארוחה, והוא מאוד חשוב. אם אוכלים פרי חשוב להוסיף לו 4 שקדים או 3 אגוזי מלך, כך מוסיפים חלבון והגוף מרגיש שהוא אכל, כי משהו שהוא רק מתוק כמו פרי, רק פותח תאבון ויוצר רצון לעוד – ולא משביע
  • אם אכלו כבר ארוחה ואחרי שעה מחפשים עוד משהו, כנראה שהארוחה לא הייתה מספקת. צריך לדאוג לארוחה שתספיק ל-3 שעות. ואם בא לנו משהו, אפשר לשתות – תה צמחים, מים עם לימון ולא ישר לאכול.

 

 

מאמרים נוספים

אנשים עם מוגבלות ומלחמת חרבות ברזל