לא להפסיק ללמוד – היתרונות של לימודים אחרי התיכון לאנשים מיוחדים

שתפו

סקרנות האנושית היא תכונה ראשונית שקיימת אפילו אצל תינוק קטן, וככל שאנחנו גדלים ומתבגרים, הרצון והתשוקה לחקור, להבין, ללמוד דברים חדשים רק גדלה. מערכת החינוך אמורה לספק את הצורך הזה, ולהרחיב את ההשכלה של הילדים והנוער עד לסיום התיכון. בהמשך ישנן מסגרות לימוד המשכיות שונות כמו מכללות, אוניברסיטאות, לימוד מקצוע, לימוד באמצעות שיטת השוליה ועוד. הלימודים לא נועדו רק להרחיב את הדעת וההשכלה אלא גם לעזור לאנשים הצעירים לקבל כלים לחיים עצמאיים ופרנסה. כאשר מדובר על אנשים עם צרכים מיוחדים, ברגע שמסתיימות מסגרות החינוך, בגיל 18 אם מדובר בשילוב, או בגיל 21 אם מדובר בחינוך המיוחד, בעצם האופציות שיש להם להרחיב את השכלתם, למלא את הסקרנות הטבעית שלהם וגם לקבל כלים לחיים עצמאיים, מקצוע או פרנסה, הופכות להיות מוגבלות מאוד.

מחקרים שונים, ביניהם המחקר הזה, מראים את חשיבות המשך הלימודים אצל צעירים עם צרכים מיוחדים, ומצד שני, את העובדה שלא רק שאין הרבה כאלו, אלא גם המודעות אליהם, והגישה אליהם אינה קלה. המסקנות של המחקר הזה מדברות על העלאת מודעות למסגרות האלו בקרב אנשים עם צרכים מיוחדים, ועידוד של המדינה להירשם למסגרות האלו וללמוד בהן, וגם על גמישות והתאמה של מסגרות שונות, חלקן של חינוך מיוחד, וחלקן משולבות, כדי לאפשר לאנשים עם צרכים מיוחדים להשתלב בהן ביתר קלות.

בישראל, בניגוד לארה"ב, חלק מהתהליך כולל גם התגייסות לצבא, שהולכת ונפתחת היום בפני צעירים עם צרכים מיוחדים, ועדיין, המשך ההשכלה הוא צעד הכרחי כדי שיוכלו להשתלב בחברה, לעבור מסלול וחוויות דומים לאלו של בני גילם ה"רגילים", וגם כדי לתת להם ידע וכלים לחיים.

ב"בית של רונית" מבינים את חשיבות המשך הלימודים אחרי סיום בית הספר, ובדיוק בשביל זה הקמנו את המכללה שלנו – קורסים קצרי מועד הבנויים ומותאמים לצעירים ובוגרים עם צרכים מיוחדים, המעניקים השכלה כללית בצד כלים לחיים עצמאיים, על ידי מרצים עם ניסיון בעבודה עם אנשים עם צרכים מיוחדים.

אתם מוזמנים להיכנס לסילבוס הקורסים שלנו, להתרשם ולהירשם.

לאינפוגרפיקה של המחקר – https://scholarworks.umb.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1005&context=ici_researchtopractice

מאמרים נוספים

אנשים עם מוגבלות ומלחמת חרבות ברזל