להפוך את הקערה על פיה

שתפו

תחשבו כמה קשה, כמעט בלתי אפשרי, לשנות משהו בחיינו, בתוכנו, בהרגלינו ובתפיסת העולם שלנו.
כל כך הרבה מאמצים ועבודת עומק, הבנות ומחשבות, התייעצויות והתחבטויות… עד שאנחנו מצליחים באמת להפוך משהו למשהו אחר, לשנות אותו ולהטמיעו בחיינו.

עכשיו קחו אדם עם מגבלה שאין לו כמעט בכלל זיכיון מוחלט ומלא על ההחלטות של חייו – כל חייו.
מרגע הולדתו יש סביבו אנשים שמחליטים עבורו (ברוב המקרים) ושמנתבים את חייו.
התלות שלו בהחלטות של אחרים בכל הנוגע לחייו היא כמעט מוחלטת, ולאט לאט, עם זרימת השנים, הוא לא מסוגל לקחת החלטה בעצמו. כל שינוי, כל החלטה, מחייבים התייעצות ודיון עם הסביבה ה"אחראית ומחליטה".

עכשיו נלך עוד צעד קדימה.
קחו את אותו אדם עם מגבלה כלשהי, נתקו אותו לשבוע מכל המחליטים והאחראים והתומכים והמסייעים – המשפחתיים והמקצועיים – בעצם הפכנו את קערת חייו על פיה – ודמיינו מה קורה לו. אבל, וכאן בא אבל גדול – כשאתם מדמיינים אותו במצב כזה, אל תחשבו על הצדדים האפלים של פי הקערה, אלא על טרנספורמציה-בלית-ברירה.

שינויים באים, לעתים תכופות (תכופות למדי…) "כשאין ברירה". זהו מצב שבדרך כלל מביא שינוי. לאנשים עם מגבלות נדרש דבר נוסף, משמעותי לא פחות מהשינוי, והוא: שיהיה שם מישהו שיחזיק את השינוי!

ההקדמה הזאת באה כדי לספר לכם על תכלית ומטרת נסיעות חו"ל שאנחנו עורכים כל שנה, משום שהשינוי האמיתי קורה לחברים המיוחדים שלנו, בדיוק בנקודת הזמן הזאת – היא מתחילה באוויר, בין הים לשמיים, ברווח שבין המוכר, הידוע והמוחלט – ללא ידוע, לחדש, לשונה כל כך.

 

 

אלה רגעים של קסמים, של פלא שקורה מול העיניים לאנשים שאני מכירה (חלקם דיי הרבה זמן) והם תמיד מרגשים אותי מחדש. האפשרות להיות עדה לתהליכי שינוי מתוך "אין ברירה" מרתקים ומניעים אותי להמשיך את המסעות האלה (בכוונה אני משתמשת במילה מסעות, משום שטיולי חו"ל עם החברים המיוחדים שלנו, הן בהחלט מסעות על כל המשתמע מכך: מסע של שינוי, מלא באתגרים, מלווה בחששות ופחדים ומפוצץ באחריות), על אף שהם אינם קלים (לצוות המלווה בעיקר) כפי שנדמה. עם זאת, הם חשובים משמעות כפולה לחבר'ה, אם עסקינן בשינוי איכות חייהם והתפתחותם האישית.

טיולים בחו"ל מציגים בפני החבר'ה "אין ברירה" אחד גדול (ולעתים מפחיד). שום דבר כמעט מחייהם הכל-כך רגילים, סדירים וידועים, מתהפך עליהם ואינו דומה ומוכר: מראות, ריחות, טעמים, שפה, חברה, תרבות, התנהגויות וכללים. כל מה שהם יודעים משתנה כשהם בחו"ל ושום דבר לא באמת מכין אותם לשינויים האלה, אלא מזרים אותם פנימה בכוח ההתלהבות, השמחה, ההתרגשות וגם – הפחד והחרדה. כמעט בבת אחת הם מוצאים את עצמם במציאות שונה. החושים שלהם נפתחים לחוויות שונות ואחרות (לעתים לא קלות במיוחד) והם נמצאים בעצם במצב של "בלית ברירה" במהלך כל הטיול…

האחזקה של כל התהליך הזה מחייבת אותנו הצוות להיות מאוחדים בתוכן, בתהליך ובאופן שבו אנו (ביחד ולחוד) עוזרים לחברים לצעוד בביטחון בכל רגע ורגע. כל אחד מאיתנו יודע שבכל רגע כזה, נזרע זרע חשוב ומשמעותי בתוך כל אחד מהם, ועלינו מוטלת החובה לדאוג לטיפוח הזרע ולהשקייתו הנכונה (אחרת כל זה לא שווה כלום…).

כמו במרכז שלנו, כך גם בטיולים האלה – הצוות רגיש לתנודות קלות של כל אחד מהחברים.
תנודה קלה בנפשו של מישהו שאינה נלקחת בחשבון ומטופלת מיד עשויה לגרום למפח נפש, לבכי, לפחד גדול ולתחושה של "הלכתי לאיבוד". כאן המקום שלנו, אנשי הצוות, להיות רגישים לתהליך ההיפוך של החברים בחייהם ולנתב אותם תמיד למקורות הכוח והאומץ (וכמה שהם אמיצים…) ותמיד למצוא דרך לחבר אותם להנאה הגדולה בכל התהליך הזה.

בכול פעם שאני חוזרת מטיול כזה, אני מבינה (שוב) מה הסיבה לכך שאנחנו עובדים כל כך קשה סביב טיולי חו"ל שלנו, לעתים כחצי שנה לפני כל טיול.
אין ברירה אחרת מבחינתי.
לנסוע לטייל בעולם רק כדי לראות מקומות זה לא משהו שמעניין אותי לעשות.
אני רוצה תכלית ומשמעות ותהליך שינוי, ואני מאמינה שזהו זמן קדוש לשינויים, משום שאין (לשמחתי) מסביב לחברים אף אחד שיחליט עבורם בכל רגע נתון והם מגלים את עצמם מחדש.
ממש כך! פתאום עולה בי מחשבה שקורה כאן משהו הרבה יותר גדול מהשינויים שחלים בהם.
בטיולים הם נחשפים לעולמות אחרים לחלוטין ממה שהם מכירים, מבלי להיות מעורבים בהם, אלא לצפות וללמוד עליהם כתיירים.
בהנחה שהם מצליחים לעשות את שני הדברים האלה: ללמוד על האחר וללמוד על עצמם במצב זמן מיוחד כזה – מתקיימים שינויים פנימיים שיישארו בהם הרבה אחרי שחזרנו מהטיול.

באהבה, רונית

 

רונית חיון – מייסדת ומנכ"לית "הבית של רונית" – מרכז להתפתחות חברתית
אמא להגר המיוחדת, ייסדה את המרכז כמפעל חיים מתוך חזון ומחוייבות אישית להוביל שינוי בחייהם של האנשים עם צרכים מיוחדים. מנחה קבוצות חברתיות לבוגרים. מדריכה, יועצת ומלווה אישית בתהליכי התפתחות ושיקום בוגרים, בני משפחה ואנשי מקצוע.
מרצה לשינוי תפיסה ועמדות. מתמחה בבניית תכניות אישיות וחברתיות.
מנחת קבוצות אינטגרטיבית מוסמכת בהנחיית פסיכודרמה, הנחיית קבוצות בשילוב פסיכותרפיה טרנספרסונלית והנחיית קבוצות טיפוליות.

מאמרים נוספים

אנשים עם מוגבלות ומלחמת חרבות ברזל