"מקום לקרוא לו בית"

שתפו

חלק ממעגל החיים של כל אדם ושל משפחתו, הוא כשהגוזלים גדלים ועוזבים את הקן. אצל חלק מהילדים זה קורה עם הגיוס לצבא, אחרים מושכים עוד קצת זמן בבית, אבל בסופו של דבר, כל ילד רוצה לפתח את עצמו כעצמאי וכבוגר ולעזוב את הבית לחיים עצמאיים, וכל הורה רוצה לראות את הילד שלו הופך לבוגר עצמאי ומתחיל את חייו כחלק מהחברה. במשפחות מיוחדות המצב דומה, אבל מורכב יותר.

כשהגר, בתה של רונית, רצתה לעזוב את הבית למסגרת דיור-חוץ, רונית כתבה את תחושותיה במכתב לאם הבית העתידית של הגר:

"הניתוק הזה מהבת המיוחדת שלי, מפחיד מאוד. פתאום יש מישהו אחר שיקבע את דרגת האושר של בתי, את דרגת העושר הנפשי שלה. זו עומדת להיות את – אם בית יקרה. אני רואה הורים שעומדים נבוכים מול המערכת החדשה, בעיקר במצבים שבהם רוצים לבקש מאם הבית משהו, או חס וחלילה לבוא בדרישות לשינוי או טענות. כאן, אם בית יקרה, כאן הפצע הגדול שלנו ההורים. במקום הזה יושב הפחד הגדול שלנו מפני עתיד ילדינו. אנחנו הרי מבקשים את המיטב עבורם היום, ולאחר לכתנו מהעולם, והמיטב הזה נמצא בידייך עכשיו – אישה אנונימית, לא מוכרת. אישה שזו עבודתה, אבל היא אינה האמא. אישה שלא מכירה את השטיקים הקטנים של הילדה, שכבר אינה ילדה, שלא יודעת מה הדברים שמנחמים אותה, מה הדברים שהיא צריכה בכל סיטואציה. אם הבית. השם שלך מכיל את כל מה שאני נתתי לה עד היום – אמא ובית".

חשוב להבין שמסגרת שאינה מתאימה לאדם, עלולה לא רק שלא לתרום לו, אלא לגרום לו נזק. אדם שנמצא בתהליך התפתחותי דרך הטיפולים והתמיכה שקיבל לאורך השנים בבית, בטיפולים הפרא רפואיים ובמסגרת מערכת החינוך, אם הוא נמצא במסגרת דיור שאינה מתאימה ליכולותיו ולפוטנציאל שלו, יחווה רגרסיה.

עם השנים עולם הרווחה שינה מאוד את תפיסתו לגבי מסגרות דיור לאנשים עם צרכים מיוחדים. ברוח השוויון וזכויות הפרט, ומתוך כוונה לתת מענה למגוון גדול של אנשים עם צרכים מיוחדים, מעודדים היום גורמי הרווחה דיור בקהילה כדי לתמוך באדם המיוחד ובמשפחתו בבניית תוכנית מותאמת אישית לכל אחד. לאופציות הקיימות כמו מעון פנימייה שנותן לדיירים את כל השירותים במקום אחד, הוסטל או בתים קבוצתיים נוספו הדירות הפרטיות – דירות בבניין מגורים רגיל בקהילה, המתאימות לאנשים עצמאיים הזקוקים לתמיכה קלה, והן קיימות בפורמטים שונים בערים שונות.

במחקר שנעשה באירלנד בדקו את רמת איכות חייהם (well being)של אנשים עם מוגבלות החיים בסוגי דיור שונים או עברו מסוג דיור אחד לשני, והתוצאות מראות שאנשים שנמצאים או עברו לדיור מותאם אישית דיווחו על עליה משמעותית באיכות החיים, לעומת עליה פחותה באופן משמעותי מדיור מאורגן כמו בהוסטלים למשל, ומהמשך חיים עם המשפחה.

לעוד פרטים על הדירות של "הבית של רונית" הכנסו ללינק https://lp.vp4.me/c8n6   

*** לעוד פרטים על דירות בניהול "הבית של רונית" הכנסו לכאן – **

גם בסקירת המחקרים והמטה אנליזה הזאת, ראו תוצאות חד משמעיות עם תקפות ברמה גבוהה של שיפור באיכות החיים, עם המעבר מכל סוג של דיור מוסדי לדיור בקהילה. על פי המסקנות של הסקירה רואים שיפור אצל אנשים הגרים בקהילה באיכות החיים הכללית, חופש, קבלת החלטות עצמאית, חיזוק קשרי משפחה והזדמנויות לשילוב חברתי. יש חשש שהשחרור מצוות תמיכה קרוב יגרום לחוסר ביטחון, לחששות ולבידוד חברתי, אבל אלו דברים שעם תמיכה נכונה, אפשר למנוע אותם.

 

 

הבחירה בין המסגרות אינה קלה, אבל בימים אלו נפתחת אופציה נוספת, אחרת, מיוחדת ושונה, עם פוטנציאל ייחודי –  "דיור אלטרנטיבי של הבית של רונית וקבוצת רמות"

מתוך הגישה האינטגרטיבית הוליסטית המנחה את "הבית של רונית" בעבודה עם אנשים מיוחדים כבר יותר מעשור, נוצר מודל אלטרנטיבי לדיור בקהילה, שלוקח בחשבון את הכיוונים אליהם צועד העולם כפי שמראים המחקרים. המודל מאפשר דירות בקהילה בהתאמה אישית על פי צורכיהם, יכולותיהם ורצונם של הדיירים המיוחדים. הדיירים חופשיים לצאת ולבוא, שותפים לניהול משק הבית, והדירה היא מקום ללמידה לחיים עצמאיים והתפתחות אישית וחברתית. הדירות מקבלות הדרכה של צוות מקצועי, מוכשר ויצירתי ובו מנהל/ת דירה, מנחה חברתי, מנהל תפעול, מדריכים, נטורופתית, מאמן כושר ועוזרת בית. במודל שלנו הדירה היא הבית, ויש בו בטחון, פרטיות, התחשבות ושיתוף מלא, וכמו בית אמיתי – זהו מקום המכבד אותי כאדם ומאפשר לי חירות אנושית.

אז איך זה עובד?

"הבית של רונית" – מרכז התפתחות חברתית לאנשים עם צרכים מיוחדים, פיתח במשך יותר מעשור גישת עבודה ייחודית הנשענת על הגישה ההוליסטית-אינטגרטיבית, הטוענת שאין אדם מוגבל, יש אדם עם מוגבלות ומתוך כך, המוגבלות אינה מגדירה את האדם ואת יכולותיו. הגישה מאפשרת לראות את האדם כאדם, עם חוזקות וחולשות, תכונות טובות ופחות טובות, מחזקים בו את הצדדים החזקים ומובילים למימוש הפוטנציאל שבו.

מתוך הגישה, ראיית האדם היא רב-ממדית: פיזי, ריגשי, מנטלי, נפשי ורוחני, וקיימת התייחסות לכל אחד מהממדדים בעבודת ההתפתחות והשינוי של האדם, ומובילה אותו לשיקום לשיקום אישי וחברתי.

בגישה זו, מפעיל הצוות בהצלחה רבה את המרכז החברתי, ובאותה גישה הקים לפני כשנתיים את דירת הפיילוט הראשונה – דירה מאובזרת ומנוהלת ברמת איכות גבוהה מאוד!

למי זה מיועד?

קהל היעד הם בוגרים בגילאי 21 ומעלה, המוכרים בשרותי הרווחה מכל האגפים: שיקום, מש"ה ואוטיזם, בתפקוד בינוני – גבוה.

הדירה מתנהלת ללא צוות שנמצא במקום כל הזמן, אלא עפ"י צורכי הדיירים ותוכנית עבודה לכל דייר/ה.

מבחינת "הבית של רונית" זו לא רק דירת מגורים – זה החיים.

ניהול הדירה נעשה מתוך מחויבות ללוות את הדיירים במסע לחיים איכותיים עבור עצמם, לקולם של הדיירים יש משמעות ומשקל והם שותפים מלאים להחלטות בנוגע לאיך יראו חייהם בדירה.

בדירה קיימות תוכניות הדרכה המובילות את הדיירים בתהליכים לעצמאות מרבית, לקיחת אחריות בכל תחומי חייהם, בנייה ואחזקה פעילה בתחום החברתי, תעסוקה מתאימה וראויה, ערכי משפחה וקידום אישי. התוכניות מיושמות על ידי צוות בכיר ומומחה, המוכשר ומפוקח לאורך כל השנה ומותאמות לצרכים של הדיירים, בהתאם ללוח הזמנים שלהם.

התכניות מקדמות אורח חיים בריא: תזונה מותאמת אישית ובריאה, אימוני כושר, טיפוח אישי, תזונה בריאה ועוד.

הדירה מנוהלת בדגש חברתי, בחירה משותפת של הדיירים, תהליך ליווי טרום-כניסה לדירה, הדרכה בדגש על יחסי שותפים המכבדים שותפות מלאה בדירה לצד פרטיות ואינדיבידואליות של כל דייר/ת. לכל דייר/ת חדר פרטי המעוצב לפי טעמו ורצונו.

 

הדיירים מקבלים פעילויות חברתיות במרכז "הבית של רונית" בכפר סבא, כמו קבוצות חברתיות, חוגים שונים, טיולים, קורסים וסדנאות ועוד…

אחרי שנתיים של פעילות מוצלחת של דירת הפיילוט, הוכר מודל הדיור על ידי משרד הרווחה, מה שמאפשר מימון של משרד הרווחה, הועדה לדירה של תקציב חודשי לכיסוי עלויות הדירה, כולל שכ"ד מיסים ועוד, פיקוח של משרד הרווחה, וגם תהליך מעבר מסודר ממסגרת אחרת לדירת החלומות הבאה.

הפרויקט נבנה בשיתוף קבוצת רמות – חברה וותיקה ואיכותית העוסקת בניהול דירות, מרכזי טיפול ותעסוקה לאוכלוסייה המיוחדת.

החיבור בין "הבית של רונית" ו"קבוצת רמות" הוא בראש ובראשונה חיבור בין אנשים, עם חזון ותפיסת עולם דומים ומטרת הארגונים היא להרחיב את השירותים למען שיפור איכות חייהם של לקוחותינו המיוחדים.

מומלץ לבדוק ולבחון את כל האפשרויות לפני שמגיעים לרגע המכריע שבו האדם המיוחד ומשפחתו מרגישים בשלים לתהליך של היציאה מהבית. אנשים שונים מתאימים למסגרות שונות, אך חשוב לזכור שהיום המערכת והמחקרים התומכים בהם מראים שיותר ויותר אנשים חווים שיפור עצום ביכולות ובאיכות החיים דווקא במסגרות הקהילתיות, ובגלל שמדובר באנשים שונים עם צרכים שונים, מסגרות הדיור גם הן צריכות להציע פרסונליזציה של צרכי המתגוררים בהן. מסגרת בקהילה המעודדת שילוב בקהילה – חברתית ותעסוקתית יכולה להתאים אם מתווכים אותה ותומכים בה נכון.

מסגרת דיור אינה רק ארבע קירות, בשביל האדם המיוחד היא הזדמנות להתפתחות אישית וחברתית, והתנסות "על רטוב" בחיים עצמאיים והגדלת תחושת המסוגלות העצמית שלו.

מאמרים נוספים

אנשים עם מוגבלות ומלחמת חרבות ברזל