דו"ח מצב

שתפו

החודש פורסם הדו"ח השנתי של הנציבות במשרד המשפטים. תפקידה של הנציבות לקדם שוויון, הנגשה והכלה של אנשים עם צרכים מיוחדים ומוגבלות.

השנה, שהייתה שנת קורונה, השפיעה גם על עבודת הנציבות. הנציבות דיווחה על עליה משמעותית בפניות הציבור בעקבות מגפת הקורונה, ונקטה פעולות פיקוח ואכיפה, וקידום של חקיקת חירום כדי לשמור על זכויות של אנשים וילדים עם מוגבלות בתקופה זו.

למשל, קידום בתקנות החירום של התאמות לאנשים עם מוגבלויות כך שיוכלו לקבל פטור ממסכה, יציאה מעבר למרחק המותר בסגר או אפשרות של סייעות שהגיעו לבתי התלמידים בזמן שמערכת החינוך המיוחד הייתה סגורה.

הגדלת היכולת לתת מענה מקצועי לפניות הציבור שגדלו בעשרות אחוזים והגיעו השנה ל 6015 פניות בנושאים שונים, עם שאלות על תקנות החירום מצד אחד, וגם על תעסוקה למשל מהצד השני.

הנציבות פעלה בפיקוח ובקידום חקיקה בנושאים שונים כמו קידום תעסוקה ואכיפת חוק ייצוג הולם במקומות עבודה, קידום השתלבות וכלה בחינוך, פיקוח על מסגרות חיים בקהילה, מקדמת את הזכות לכשרות משפטית, ובנוסף הוציאה השנה דו"ח בנושא הזכות להורות, קידום זכויות של אנשים מיוחדים בפריפריה, כולל וובינרים בערבית, וובינרים לחברה החרדית ועוד.

גם בעולמות הדיגיטל נעשתה עבודה – פיקוח על הנגשת אתרים של משרדי ממשלה והסברה בנושא חשיבות ההנגשה, פרסום אתר אינטרנט עם מידע מתעדכן, מונגש ורלוונטי בעברית וערבית וכן פרסום מידע רב בפייסבוק. כל זאת, כדי לתת גם לאנשים עם מוגבלויות גישה לכל המידע הנדרש להם באופן נגיש ומעודכן.

במקביל לכל עבודת החירום, הנציבות המשיכה לעבוד מול משרדי הממשלה כדי לוודא המשך של שירותים לציבור האנשים המיוחדים גם בדברים שאינם קשורים למגפה אבל הם חשובים מאוד לחיי היום יום כמו שירותי רווחה, העסקת עובדים זרים, והסדרות בנושאים בתחום החינוך המיוחד, וועדות אבחון והשמה מרחוק ולמידה מקוונת.

אחד הפרויקטים שראוי לאזכור הוא פרויקט "שוויון בסלון" שהושק ביום הבינ"ל לזכויות אנשים עם מוגבלות תחת הדיון על ערך החיים של אנשים עם מוגבלות, ובו מעמיקים את ההכרות עם אנשים מיוחדים, וממגרים את הסטיגמות שיש עליהם. במסגרת הפרויקט הזה נערכו מעל 100 מפגשים שמטרתם הייתה לראות את האדם מאחורי המוגבלות, לשנות עמדות בקהלים מגוונים בחברה הישראלית כלפי אנשים עם מוגבלות ולשתף אותם בתהליכי קבלת החלטות.

הפרויקט מבוסס על המיזם "זיכרון בסלון" שקורה ביום הזיכרון לשואה ולגבורה, בו יש הבנה שלמפגש אישי אמיתי יש יכולת ליצור שינוי אמיתי, להעביר מידע באופן בלתי אמצעי ולשבור סטיגמות של החברה לגבי קבוצות שונות בה. המפגשים כללו אדם מיוחד שסיפר את הסיפור שלו, ודיון פתוח עם המשתתפים שבו הם יכולים להעלות מחשבות, דעות ולשאול שאלות.

הפרויקט הוא פורץ דרך בכך שהוא מייצר מפגשים בלתי אמצעים לדיון בין אנשים על הנושא של אנשים עם מוגבלויות, פתוח לאנשים שאין להם בדרך כלל נגישות לעולם הזה, צוהר להבין את הצרכים ואת הקשיים של אנשים אלו, ולהפוך אותם לאנשים מיודעים ומודעים יותר לקבוצה שבדרך כלל נמצאת בשוליים של החשיבה בזמן קבלת החלטות.

לדו"ח המלא

https://www.gov.il/he/Departments/publications/reports/annual_activity_report_2020_dwnld

מאמרים נוספים

אנשים עם מוגבלות ומלחמת חרבות ברזל