אז איך השתלבתם בבחירות?

שתפו

חלק משילוב של אנשים עם צרכים מיוחדים, חייב להיות גם במרחב הציבורי. הצבעה בבחירות, במדינה דמוקרטית, היא זכות וחובה של כל אזרח, אז למה אחוזי ההצבעה של אנשים עם צרכים מיוחדים נמוכים, ואיך צריך לשנות את זה?

למרות כל מה שאנחנו חושבים כשאומרים לנו את המילה שילוב, לא מדובר רק על מערכת החינוך. זה טוב ויפה להכניס ילדים עם צרכים מיוחדים לתוך מערכת החינוך, לתת לילדים להיפגש ביניהם, לייצר אינטראקציות, לגרום למערכת להגמיש את עצמה, את התנאים שלה… אבל זה לא מספיק.

כדי לייצר שילוב אמתי, צריך לשלב אנשים עם צרכים מיוחדים בכל מקום בחברה. זה נכון לגבי דיור – לתת להם את האופציה לגור ולחיות באופן עצמאי בתוך הקהילות שלנו. זה נכון לגבי תעסוקה – לגרום למעסיקים להעסיק אנשים עם צרכים מיוחדים ולתת להם את התמיכה שהם זקוקים לה כדי שכולם יפיקו מזה את המרב. ככל שאנשים עם צרכים מיוחדים יהיו חלק אינטגרלי בכל מקום בחברה שלנו, כך השילוב יהיה טוב ונכון יותר.

במדינה דמוקרטית כמו שלנו, בחירות לכנסת, או אפילו בחירות מקומיות, הן חלק חשוב מאוד בשילוב של אנשים מיוחדים.

כי שילוב, הוא לא רק הנוכחות הפיזית שלהם, אלא גם היכולת להשמיע את קולם, להשפיע על מקבלי ההחלטות בדברים שחשובים להם, כמו כל קבוצת אינטרסים באוכלוסייה.

אבל, על פי המחקר הזה , מתברר שלמרות שהזכות להצבעה ניתנת לאנשים עם צרכים מיוחדים, הם לא מיישמים אותה, והשאלה שהמחקר מעלה היא – למה? ואיך אפשר לשנות את זה?

על פי המחקר שנעשה בארה"ב ובו ראיינו 28 אנשים בוגרים עם צרכים מיוחדים לגבי הבחירות הפוליטיות וההקשר שלהם לעולם התוכן הזה,  אנשים עם צרכים מיוחדים מעלים שלושה נושאים בהקשר של ההצבעה שלהם בבחירות:העובדה שהקול שלהם חשוב – ופה רובם מדברים על חשיבות ההצבעה של אנשים עם צרכים מיוחדים, ועל הרצון שלהם להצביע לא רק כדי לקדם את הגופים הפוליטיים שמייצגים אותם, או תומכים בזכויות שלהם, מהצד הפרקטי, אלא גם כדי להיות חלק מהחברה, למלא את הזכויות האזרחיות שלהם, כדי להרגיש חלק מהתהליך שכל האזרחים האחרים משתתפים בו, ובעצם, בעיניים שלהם זה חלק מתהליך השילוב בחברה

מה הם יודעים ומה הם רוצים לדעת – על פי הראיונות שנעשו הרבה מהמרואיינים דיברו על כך שלימדו אותם את האספקטים הטכניים של הצבעה, ופחות את העקרונות שעומדים מאחורי הצבעה פוליטית. הם כן מזכירים למידה על בחירה בדברים אחרים בחיים, אבל לא ניתן להם רקע על המערכת הפוליטית עצמה ואיך היא עובדת, על מערכת הבחירות ואיך היא עובדת, או על המועמדים והמפלגות עצמם, כדי שיוכלו לגבש דעה. רוב המרואיינים היו מעוניינים שייתנו להם את המידע הזה כדי להיות יכולים להצביע באופן מחושב

התמיכה והעידוד מהמטפלים והמשפחה שיש לה השפעה אדירה על היכולת שלהם להצביע. גם עזרה טכנית בהגעה ותפעול ההצבעה, וגם תמיכה בעידוד ללכת להצביע אפילו על ידי השאלה – האם תרצה להצביע.

רוב המרואיינים רצו להצביע, ראו את חשיבות ההשתתפות בהצבעה האזרחית כחלק מההשתתפות בהליך הזה, בלי שום קשר לעובדה שהם אנשים עם צרכים מיוחדים. מחקר כזה מוכיח את החשיבות שיש לאנשים עם צרכים מיוחדים להיות חלק מהליכים פוליטיים במדינה שבה הם חיים, לא רק כדי שקולם יישמע במערכת הפוליטית, אלא גם כאלמנט שמראה על שילוב שלהם בחברה הרגילה, וכסממן של אזרח שווה זכויות כמו כולם. המחקר גם מעלה את חשיבות הסביבה בתיווך ובתמיכה בהצבעה של אנשים עם צרכים מיוחדים, מה שמעביר את הכדור לסביבת המשפחות והמטפלים בתחום הזה, שעליהם מוטל להסביר, לעודד ולעזור פיזית לאדם עם הצרכים המיוחדים כך שיוכל לממש את זכותו במדינה דמוקרטית.

מאמרים נוספים

אנשים עם מוגבלות ומלחמת חרבות ברזל