צבע הכסף – ניהול פיננסי לאנשים מיוחדים

שתפו

עצמאות היא מטרה שהרבה מהאנשים המיוחדים ומשפחותיהם חותרים אליה. עצמאות מורכבת מדיור, מתעסוקה, מחברה, אבל מתחת לכל זה, עצמאות היא ידע ויכולות, היא הכלים שמניעים את החיים שלנו. וכמו שכישורים חברתיים הם הבסיס לחיי חברה ופנאי, וידע ויכולות מקצועיות בונים את חיי התעסוקה שלנו, ידע וכלים בניהול פיננסי הם חלק משמעותי בחיים עצמאיים. להבין את המשכורת שלך ולעקוב אחרי ההוצאות שלך, לשלם שכר דירה, קניות, בילויים – כל אלו בונים את החיים העצמאיים של כל אחד מאיתנו, ובעיקר של האנשים המיוחדים.

אבל לדעת להתנהל מול הבנק, להבין את המשכורת שלך או לקנות מצרכים במכולת, אלו פעולות טכניות, ובסופו של דבר אדם צריך לדעת לעשות שימוש מושכל בכסף, לנתח כדאיות רכישה של מוצר או שירות ולהבין את גבולות הכסף שלו כדי להבין איך לשפר את מצבו הכלכלי.

ב"בית של רונית", כחלק מבניית היסודות לחיים עצמאיים של אנשים מיוחדים, מתנהל כבר שנה שלישית קורס התנהלות פיננסית, בהדרכתו של ישראל עמית, בנקאי בנשמה, שמתנדב במרכז כבר יותר מעשר שנים, והוא זה שהגה ויצר את הקורס, מתוך הבנה בחשיבות של הבנה פיננסית של החברים.

"זה לא קרה ברגע, רונית ניסתה לשכנע אותי זמן רב לפתוח קורס כזה, בסוף הסכמתי. אני חושב שהבנה פיננסית מהווה אבן דרך להתנהלות עצמאית בימינו, בלעדיה נשאר תמיד תלויים באחר. זה נכון לגבי כולנו, וגם לגבי אנשים עם צרכים מיוחדים" אומר ישראל

אופן הלימוד בקורס הוא הבנה של מושגי יסוד בתחום הפיננסי כמו למשל מה זה בנק ומה תפקידו, מה זה פיקדון, ומה היא הלוואה או ריבית. וגם: מה תפקידו של הכסף, איך מעריכים שווי של סחורה, מה הסיכונים בהלוואות, איך מנהלים סקר שוק ומקבלים הצעות מחיר.

"אופן הלימוד הוא העברת החומר התיאורטי, הבנת מושגי היסוד, אבל גם הרבה עבודה מעשית. החברים לומדים להתמודד מול תרגילי שיווק ומכירה של מוצרים ושירותים, והאתגר הגדול הוא הבנה של מחיר מציאותי של מוצר או שירות לעומת הפרסום שלו במבצעי שוק שונים.

החברים נמצאים כבר בשנה השלישית ללימודים (סמסטר שלישי) והמיקוד עכשיו הוא צרכנות נבונה.

"השאיפה שלנו היא להביא אותם למקום של ניהול משק בית נבון בהתאם לתקציב וחיסכון לטווח ארוך שיאפשר להם עצמאות פיננסית, אבל צריך להבין שהבנה פיננסית היא לא רק ניהול כספים, היא גם מקנה ביטחון, אמונה בעצמי, שליטה על אספקט לא פשוט בחיים וגם יכולת לעצמאות.

מעולם לא לימדתי אנשים שאינם עם צרכים מיוחדים, אז קשה לי להשוות, אבל בעיני כולנו אנשים עם צרכים מיוחדים. הקושי היחידי שראיתי היה להבין את הרמה הכללית ולהתאים את חומרי הלימוד בהתאם, אבל ברגע שעברנו את המשוכה הזאת, זה לימודים לכל דבר."

המנחים וההורים שמלווים את החברים שלומדים בקורס הניהול הפיננסי של ישראל מספרים שהאפקטיביות של הלמידה נראית בכל התנהלות החיים של החברים. הם רואים התקדמות אדירה בכל מה שקשור לניהול כסף, ומגדירים את ההתקדמות הזאת כקסם.

לסיום אומר ישראל: "מצאתי שני יתרונות גדולים בללמד את הקבוצה הספציפית הזאת: הרצון והצמא של החברים ללמוד ולהבין, יחד עם עקשנות והתמדה ראויים להערכה שלא פוגשים כל יום בחבר'ה צעירים, וככל שהקורס מתקדם, אני לומד מהם הרבה יותר מאשר הם לומדים ממני. כך כולנו יוצאים נשכרים…"

 

מאמרים נוספים

אנשים עם מוגבלות ומלחמת חרבות ברזל