מה הקשר בין ספורט לעצמאות?

שתפו

עצמאותם של אנשים מיוחדים היא המפתח להשתלבותם בחברה. ככל שתהיה להם היכולת לפתח יכולות וכישורים לחיים עצמאיים, כך יהיה להם קל יותר לצאת לדיור עצמאי, להשתלב בשוק התעסוקה, ולפתח את חיי החברה שלהם. עצמאות היא יכולת מורכבת הכוללת יכולות מתחומים שונים, שאת כולם צריך להעצים ולפתח כדי להגיע למצב שבו אפשר לנהל חיים עצמאיים, להשתלב, ולחיות חיים של איכות.

אחת הפעילויות שמפתחת אלמנטים המובילים לעצמאות היא פעילות גופנית. פעילות גופנית מפתחת העצמה, נחישות, כישורים מוטוריים, ועוד כישורים רבים שיכולים לעזור לאנשים מיוחדים לפתח עצמאות ויכולת לחיים בקהילה.

אחד הפרמטרים החשובים לבניית עצמאות היא היכולת לקבל החלטות. חיינו מורכבים מהחלטות רצופות, קטנות וגדולות. מה לאכול, מה ללבוש, איפה לעבוד, עם מי להתחבר, ועוד. במחקר שערכה יעל אלמוסני, (Physical leisure activity as a means of improving the independence of young people הפעילות הגופנית בשעות הפנאי כאמצעי לשיפור עצמאותם / disabilities intellectual with האישית של צעירים עם לקות אינטלקטואלית Author(s): אלמוסני יעל and Y. Almosni), נבדקה ההשפעה של פעילות גופנית בשעות הפנאי על היכולת לקבל החלטות, להפעיל בקרה על הסביבה, לחפש אפשרויות ובסוף לקבל החלטה ובכך להגדיל את העצמאות של האנשים המיוחדים.

קבלת החלטות, עצמאות אישית ומעורבות בפעילות בשעות הפנאי, הן בעצם גלגל שמזין את עצמו. ככל שאדם מעורב יותר בפעילות בשעות הפנאי, הוא מפתח יכולת קבלת החלטות, שמשפיעה על העצמאות האישית שלו המייצרת מעורבות גדולה יותר בפעילות בשעות הפנאי. זו השפעה הדדית חשובה, וצריך להתחיל אותה מנקודה מסויימת.

קבלת החלטות היא תהליך עם שלבים ברורים של הגדרת מטרה, תכנון הכולל איסוף נתונים, תכנון זמן, בניית שלבי עבודה, הערכה ובקרה.

כדי לעשות את התהליך הזה יש צורך בהעצמה ועירוב האנשים המיוחדים בבחירת המטרות ובמימוש שלהן.

העצמה היא האמונה העצמית של אדם שהוא יכול לבחור בשביל עצמו, והנחישות שיש לו לעמוד על שלו ולהגשים את המטרות שלו. כדי לחזק את הנחישות של האדם המיוחד, ולהגביר בכך את היכולת שלו לקבל החלטות בשביל עצמו ולהיות עצמאי, מומחים רבים סבורים כי ספורט ועיסוק בפעילות גופנית יכול לתרום לכך.

צריך לשים לב שיש כאן מעגל – אנשים מיוחדים ובעלי לקויות נוטים לפחות נחישות ופחות העצמה ולכן מתקשים בקבלת החלטות ונמנעים מעיסוק בספורט. אבל אם הסביבה תדרבן אותם להתחיל ולהתמיד בעיסוק בספורט, העיסוק הזה ישפר את הנחישות שלהם, יתרגל להם קבלת החלטות לגבי עצמם ויגביר את תחושת המסוגלות העצמית שלהם לשלוט בחלקים חשובים מחייהם.

למורים לחינוך גופני וספורט חשיבות רבה ביישום של תרגול קבלת החלטות אצל אנשים מיוחדים, כדי לעזור להם לשפר את יכולתם לקבל החלטות. אחד המודלים לייצר התנסות כזאת היא מודל ה D.M.L שלו 4 שלבים: הצעת אפשרויות שונות לביצוע, הערכת התוצאות הצפויות בכל אחת מהאפשרויות, בחירת האפשרות הרצויה, יישום הבחירה.

במחקר לקחו קבוצה של 51 צעירים עם לקות קוגניטיבית שנמצאת במועדון של פעילות פנאי שחולקו לשתי קבוצות. קבוצה אחת פעלה על פי תוכנית המאפשרת קבלת החלטות בין 3 אפשרויות, והשניה פעלה על פי תוכנית המועדון הקבועה מראש.

קבוצת ההתערבות שעבדה על פי מודל DML, קיבלה 3 אופציות, עברה הערכה של התוצאות הצפויות, ורק לאחר מכן נעשתה הבחירה הסופית והפעילות החלה.

התוכנית כללה 32 שעות במשך 4 חודשים של הוראת פעילות גופנית מסוגים שונים, וכן שאלון שהועבר לפני הניסוי, בסופו ואחרי חודש למשתתפים עם שאלות הקשורות לאוטונומיה אישית.

תוצאות המחקר הראו שקבוצת הניסוי שיפרה את תחושת העצמאות האישית ויכולת הבחירה העצמאית בשלושה ממדים מתוך עשרה שנבדקו: בחירת חוג, בחירת חברים, ובחירת מאכלים. אמנם, לא מדובר בתוצאות חדשות באופן משמעותי, אך יש לזכור כי מדובר במחקר קטן שנעשה במקום אחד, לתקופה קצרה יחסית שיש בה צורך לשנות הרגלים של אנשים בוגרים, והוא מחקר חלוץ, הבודק השפעה של פעילות גופנית עם שיטת DML על קבלת החלטות ועצמאות של אנשים מיוחדים. נתונים אלו בהחלט מראים על שינוי ועל התקדמות.

לאורך זמן יש לזכור שפעילות גופנית היא גם פעילות השומרת על בריאותם של האנשים המיוחדים, וכן שפעילות חברתית משמעותית ממלאת את זמנם ומאפשרת אינטראקציה ותרגול הכישורים החברתיים שלהם ועשויה לסייע ביצירת יכולת קבלת החלטות, העצמה אישית ועצמאות גדולה יותר.

 

אצלנו ב"בית של רונית" תוכלו לעסוק בפעילות גופנית בחוג טאי צ'י הוותיק והמוצלח שלנו, בחוג קט-רגל החדש, בקבוצת חברים בתנועה. כל אלה, מעבר לפעילות הגופנית, מחזקים כישורים חברתיים במשחק חברתי, תכנון ואסטרטגיה, וכמובן העצמה אישית.

מוזמנים לפנות אלינו ולהצטרף  משרד: 09-7442376

מאמרים נוספים

אנשים עם מוגבלות ומלחמת חרבות ברזל