כישורים חברתיים לנוער מיוחד – כלי חשוב להתפתחות אישית

שתפו

כישורים חברתיים הם מאתגרים במיוחד לאנשים על הרצף ולאנשים עם מוגבלות שכלית, ולכן טיפול חברתי התנהגותי הוא חלק מכל תוכנית טיפולים שניתנת לאנשים עם הצרכים המיוחדים.

נושא הטיפול ביכולות ובכישורים החברתיים של אנשים מיוחדים, הוא נושא בפני עצמו שעוסקים בו באופן ספציפי, ומחקרים מראים שכדי שילדים אלו יוכלו להתנהל באופן טוב במשפחה, בבית הספר ובקהילה, ולהיות שותפים בפעילויות של כל המסגרות האלו, חייבים לתת להם תמיכה טיפולית בנושא הכישורים החברתיים, לאורך כל הדרך. הפועל היוצא מכך הוא שכל נושא השילוב תלוי באופן מלא בתמיכה בכישורים חברתיים של אנשים אלו.

 

מחקרים נוספים מראים שלאנשים על הרצף, נושא הכישורים החברתיים חשוב אפילו יותר מאשר בשילוב בקהילה, או בתפקוד בחברה, ומשפיע גם על תוצאים כמו פציעה עצמית, אגרסיה, ואירועים פסיכו פתולוגיים אחרים.

אז מה הם בעצם כישורים חברתיים?

 

הצלחה בכישורים חברתיים על פי מאמר זה, תלוי בשלושה גורמים – באדם עצמו, בתגובה של הסביבה אליו ובקונטקסט החברתי. הצלחה בכישורים חברתיים היא היכולת לבצע התנהגויות שייצרו את התאום בין השלושה. מדובר על תגובות וורבליות ולא וורבליות, המשפיעות על התפיסה ועל התגובה של אנשים אחרים אליך בזמן שאתה מתקשר איתם. קשר עין, הבעות פנים, יציבה, מרחק מהאנשים מסביב ומחוות גופניות, וורבליות – כמו למשל טון הדיבור, העוצמה ובהירות הדיבור – כל אלו צריכים להתאים את עצמם לסיטואציה ולאדם אתו אנחנו מתקשרים, ומשפיעים על הרושם שאנחנו משאירים על אחרים, ועל התגובה שלהם אלינו. אנשים נורמטיביים עושים את כל ההערכה והפעולה שבאה בעקבותיה באופן אוטומטי, בלי לחשוב, אך מדובר פה בפרמטרים רבים שיש לשלוט בהם תוך כדי הערכה מחודשת בכל דקה של הסיטואציה וגמישות גדולה בתגובה שלנו אליה. עבור אנשים שהדבר לא בא להם באופן טבעי מדובר בסט כישורים מורכב מאוד, שיש בו שכבות רבות מאוד, וכיוונון מורכב של כל שכבה כזאת בכל דקה מחדש יחד עם אינטגרציה מושלמת של כל הנתונים. מצד השני, אדם צריך גם לדעת לקרוא את התגובות מהצד השני כדי לעשות את הכיוונון הזה של ההתנהגויות שלו, להבין תקשורת מילולית ולא מילולית של מי שעומד מולו, כדי להעריך נכון את הדרך בה נכון לו להגיב.

תוסיפו לזה מצב נפשי, סביבה תרבותית מסוימת עם כללי התנהגות ספציפיים לחברה מסוימת, ומדובר בכישורים מורכבים ביותר.

 

חסר בכישורים חברתיים יכול לנבוע מבעיה ברכישה של כישורים כאלו, או מבעיה ביישום כישורים כאלו במצבים חברתיים. אלו שני דברים שכל התערבות לשיפור כישורים חברתיים צריכה לקחת בחשבון. גם ללמד את הכישורים האלו באופן שיתאים לאנשים מיוחדים, וגם לתרגל אותם כל הזמן כדי ללמוד ליישם אותם במצבים הנכונים. כמו שראינו, כישורים חברתיים הם יכולת מורכבת מאוד, ולכן תרגול הוא חלק בלתי נפרד מהיכולת להגיע למצב שבו יש שיפור משמעותי בכישורים אלו. לכן, גישות ההתערבות לפיתוח כישורים חברתיים לוקחות היום בחשבון שרק ללמד את האדם המיוחד כישורים חברתיים, אינו מספיק. חשוב שבכל התערבות שמטרתה שיפור הכישורים החברתיים יהיו אלמנטים של תרגול היכולות של פיענוח חברתי בסביבה חברתית, תרגול של שליטה עצמית וגם מתודות של תרגול רוגע והפגת לחצים.

 

בדיקה של כישורים חברתיים נעשית בכלים שונים, החל מראיונות, דרך שאלונים, סולמות דירוג, מבחנים ותצפיות.

 

ומה לגבי טיפול ושיפור של כישורים חברתיים?

רוב העבודה בנושא כישורים חברתיים נעשית אצל ילדים בגיל צעיר, ואכן כדאי להתחיל את הטיפול ביכולות החברתיות בגיל צעיר ככל הניתן, אבל, המשך התמקדות בטיפול בכישורים חברתיים לא נעצר בגיל הילדות המוקדמת, אלא ממשיך לאורך כל החיים. מחקרים מראים שהקשיים החברתיים של אנשים על הרצף או אנשים עם מגבלה שכלית לא נפתרים עם ההתפתחות שלהם והגדילה, בניגוד לתסמינים אחרים. בעקבות המידע הזה, פותחו תכניות התערבות בנושא כישורים חברתיים לנוער על הרצף, ועם מוגבלות שכלית ובסקירות שנעשו נראה שהן יעילות מאוד. הנטייה היום היא לייצר תכניות התערבות מולטי דיציפלינריות, בניגוד לתוכניות התערבות חד ממדיות שהיו נהוגות כמו מודלינג, אימון, תוכנית חיזוקים חיוביים, תוכנית לתרגול פתרון בעיות וכו'.

 

אחת השיטות שמשלבות את כל הדברים האלו במקום אחד היא עבודה בקבוצות השווים – קבוצה של נוער, בגילאים דומים, ברמת תפקוד דומה, עם הנחיה של מנחה מוסמך, שבה גם לומדים את הדברים, גם מתרגלים את הדברים וגם מקבלים פידבק חי מהאנשים האחרים בקבוצה על ההתמודדות.

 

בשנים האחרונות פותחו כלים שונים המאפשרים מדידה של תוצאות סוגי ההתערבויות השונות. אם פעם היו המחקרים בונים את מדד השינוי על פי דיווחי ההורים, היום יש סולמות מדידה, מבחני הערכה וכלים נוספים הנותנים לנו מדדים ברורים יותר וברי השוואה ליעילות של כל אחת מתוכניות ההתערבות. הכלים האלו הופכים את המחקר בתחום לברור יותר, וההתערבויות בתחום לבני נוער מראות יעילות גדולה וחשובה בהתפתחות של אנשים עם קשיים בכישורים חברתיים.

 

אנחנו ב"בית של רונית" מבינים את החשיבות והיעילות של קבוצות חברתיות לטיפוח כישורים חברתיים כבר בגיל הנוער, ולכן אנחנו פותחים החודש קבוצה חדשה בבית של רונית – קבוצת נוער ללימוד, תרגול ועבודה בשטח של כישורים חברתיים לבני 15-18. מוזמנים ליצור אתנו קשר בנושא

09-7442376

sec@habaitshelronit.org

מאמרים נוספים

אנשים עם מוגבלות ומלחמת חרבות ברזל